Ændringer i bekendtgørelserne om køretøjer i forsøg med modulvogntog og om køretøjer i forsøg med dobbelttrailer-vogntog
Bekendtgørelserne medfører bl.a. øgede tilladte totalvægte, et ændret dansk skilt og tilladelse til brug af svensk skilt til dobbelttrailervogntog. Samtidig øges vogntogslængde ved brug af lastbil med forlænget førerhus.
Den 1. januar 2026 ændres bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med modulvogntog og bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med dobbelttrailer-vogntog.
Ændringerne skyldes hovedsageligt at branchens ønsker imødekommes i dimensionsbekendtgørelsen, hvilket fører til ændringer i de nævnte bekendtgørelser.
Den nye bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med modulvogntog medfører:
Forhøjede tilladte totalvægte i overensstemmelse med dimensionsbekendtgørelsen. Vægtforøgelsen for 7-akslede modulvogntog træder dog først i kraft 1. januar 2027, og indtil da gælder den nuværende vægtgrænse.
Krav om efterlevelse af 20 pct.-reglen ved igangsætning for vogntog med totalvægt over 60.000 kg.
En øget totallængde ved brug af lastbil med forlænget førerhus
Den nye bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med dobbelttrailer-vogntog medfører:
Forhøjede tilladte totalvægte i overensstemmelse med dimensionsbekendtgørelsen.
Det danske skilt for dobbelttrailer-vogntog ændres, og svenske skilte anerkendes, så de kan bruges i Danmark.
Der er fortsat tale om en forsøgsordning for begge vogntogstyper.
Kilde: Færdselsstyrelsen