Nye arbejdstidsregler ifm. NATIONAL undtaget kørsel



Som flere af jer har hørt, har det været en diskussion om, hvilket arbejdstidsregelsæt en fører, der aldrig kører kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsreglerne, men udelukkende udfører kørsel efter en national undtagelsesbestemmelse - er omfattet af.

Hidtil har det myndighedernes opfattelse, at førere, der udelukkende udfører undtaget kørsel efter en national undtagelsesbestemmelse ikke var omfattet af arbejdstidsreglerne for mobile arbejdstagere (chauffører), men derimod af de generelle arbejdstidsregler.

Denne opfattelse er nu ændret således, at førere, der udelukkende udfører undtaget kørsel efter en national undtagelsesbestemmelse fremover, vil være omfattet af arbejdstidsreglerne for mobile arbejdstagere i lighed med de chauffører, der kører kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsreglerne

For disse gælder:

• Krav om pause efter 6 timers effektivt arbejde

• Krav til længden af den samlede pause på dagen

• Krav til maksimal effektiv arbejdstid på en kalenderuge

• Krav til den maksimale gennemsnitlige effektive ugentlige arbejdstid over de sidste 4 eller 6 måneder – afhængig af, hvilke overenskomst chaufføren er omfattet af

• Krav om maksimal effektiv arbejdstid, hvis der arbejdes i natperioden.

Førere, der udelukkende udfører undtaget kørsel efter en EU-undtagelse, vil fortsat være omfattet af de almindelige generelle arbejdstidsregler.

De nye regler forventes at træde i kraft den 9. januar 2026.

Du kan hente yderligere information/vejledning hos TVS eller din organisation.